Menu Zamknij

Jak wspierać rozwój szybkiego Internetu w Polsce

Bez polityki regulacyjnej, tworzącej zachęty inwestycyjne, realizacja celów Agendy Cyfrowej może okazać nie możliwa do zrealizowania – wynika m.in. z najnowszego raportu globalnej firmy konsultingowej AT Kearney. Pełna analizę polskiego rynku telekomunikacyjnego została zaprezentowa dziś w trakcie tegorocznego walnego zgromadzenia Stowarzyszenia Europejskich Operatorów Sieci Telekomunikacyjnych ETNO.

 

Z raportu AT Karney wynika, że w ostatnich latach polityka regulacyjna doprowadziła do zwiększenia konkurencji na polskim rynku telekomunikacyjnym. Analitycy zauważają, że aby rozwijać ten sektor warto wykorzystać międzynarodowe doświadczenia, które mogą sprawdzić się na polskim rynku. Wskazują, że fundamentalnym wyzwaniem dla Polski jest dalsza stymulacja popytu na szybki Internet. Jednak prócz inwestycji w technologie nie mniej ważna jest edukacja społeczeństwa, jak skutecznie z nich korzystać. Według raportu impulsem do rozwoju inwestycji w szerokopasmowy Internet mogą być dodatkowe zachęty regulacyjne dla rozwoju infrastruktury i zwiększenia popytu na tego typu usługi.

 

– Wszyscy zrozumieli, że dla żadnego operatora samodzielne inwestycje nie będą opłacalne. Musimy to robić wspólnie i stworzyć model, który pozwoli na partycypację w kosztach i podział obszarów inwestycji tak, by się nie dublowały – tłumaczy Maciej Witucki, prezes Orange Polska. – Kluczowe dla opłacalności działań są warunki inwestowania, w tym otoczenie regulacyjne. Warunkiem przyspieszenia jest kompromis regulacji i konkurencji. Otoczenie regulacyjne, które aktywnie wesprze skoordynowane inwestycje np. telekomunikacji z energetyką, przedsiębiorstwami komunalnymi i drogowymi, może istotnie wpłynąć na obniżenie kosztów budowy oraz modernizację sieci telekomunikacyjnej w kierunku NGA, a tym samym realizacji założeń Agendy Cyfrowej – dodaje.

 

Raport przygotowany przez firmę A.T. Kearney przedstawia sytuację w sektorze z uwzględnieniem znaczenia decyzji regulacyjnych dla rozwoju rynku. Opisuje także główne trendy, a przede wszystkim wzrost konkurencyjności i zaostrzanie się walki o klienta, analizuje stopień realizacji agendy cyfrowej przez Polskę oraz zachowania użytkowników Internetu w Polsce. Na tej podstawie AT Kerney przedstawia możliwe scenariusze rozwoju rynku, które będą wpływały na przyszłość sektora i użytkowników internetu.

 

Szczegóły raportu zaprezentowano dziś w Krakowie na Walnym Zgromadzeniu ETNO. To pierwsze w historii spotykanie tej organizacji w naszym kraju. Orange Polska jest gospodarzem tego wydarzenia.

 

Stowarzyszenie ETNO (European Telecommunications Network Operators Association) zostało powołane w maju 1992 r. Należą do niego europejscy operatorzy sieci telekomunikacyjnych: stacjonarnych i mobilnych. Głównym celem organizacji jest prowadzenie dialogu między członkami ETNO, a władzami Unii Europejskiej, poszczególnymi krajami członkowskimi oraz instytucjami zainteresowanymi rozwijaniem Europejskiego Społeczeństwa Informacyjnego.

Podziel się na:
  • PDF
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *