Tworzenie bodźców dla przedsiębiorczości i stymulowanie wzrostu lokalnych firm, tak aby mogły konkurować na coraz bardziej globalnym rynku – to jedno z głównych przesłań raportu „Konkurencyjna Polska” przygotowanego przez zespół pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera. Partnerem publikacji jest UPC Polska oraz Konfederacja Lewiatan.

upc_logoUPC, jako lider rynku innowacyjnych usług cyfrowych, od dawna przyczynia się do budowy nowoczesnej e-gospodarki opartej na wiedzy oraz aktywnie wspiera takie inicjatywy, jak raport pod kierownictwem profesora Jerzego Hausnera pt. „Konkurencyjna Polska: Jak awansować w światowej lidzie gospodarczej”, w których eksperci dzielą się swoimi obserwacjami i rekomendują działania, które mogą pozytywnie wpłynąć na dalszy rozwój gospodarczy Polski

Globalna konkurencja wymusza na biznesie, także lokalnym, zmianę sposobu działania. Administracja publiczna powinna również dostosować się do nowych warunków, aby efektywnie wspierać przedsiębiorców w ich wysiłkach rozwojowych i inwestycyjnych. W tym kontekście, ogromne znaczenie mają wszelkie inicjatywy z obszaru polityki publicznej, które będą swoistym kołem zamachowym dla całego ekosystemu gospodarczego – mówi Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej w UPC Polska.

Wśród autorów raportu znaleźli się wybitni eksperci – obok prof. Jerzego Hausnera, także Tomasz Geodecki, Aleksandra Majchrowska, Krzysztof Marczewski, Marcin Piątkowski, Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, Grzegorz Tchorek, Jacek Tomkiewicz, Marzenna Anna Weresa oraz były minister administracji i cyfryzacji, nowo wybrany europoseł Michał Boni.

Autorzy skupili się na ośmiu obszarach rekomendacji dla działań na rzecz konkurencyjności polskiej gospodarki, opartej na wiedzy i innowacjach. Obejmują one m.in. polepszenie warunków dla przedsiębiorczości i działania wspierające ekspansję zagraniczną polskich firm. Budowa konkurencyjnej Polski wymaga także, zdaniem autorów, nowoczesnej administracji i sprawnego państwa, a także proinnowacyjnej i cyfrowej reorientacji gospodarki oraz nowej strategii integracji europejskiej i prorozwojowego wykorzystania środków unijnych.

Autorzy postulują powołanie Rady ds. Konkurencyjności Gospodarki z premierem na czele. W ich przekonaniu zestaw rekomendacji zawarty w Raporcie stanowi dobrą podstawę i wyjściową agendę prac takiej Rady.

Według autorów, Polska potrzebuje dalszych inwestycji, a te – sprzyjających ram regulacyjnych. Z pewnością dotyczy to dalszej rozbudowy i modernizacji infrastruktury telekomunikacyjnej. Jest to bowiem konieczne do budowania innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy i nowych technologiach, a także rozwoju szeroko rozumianego społeczeństwa informacyjnego.

Aby wspierać dalsze inwestycje w tym sektorze, nieodzowne jest zdefiniowanie przez podmioty administracji publicznej nowego, jednolitego i spójnego podejścia do konkurencji, który pozwoli podmiotom lokalnym rozwijać się oraz osiągać skalę potrzebną do dokonania dużych inwestycji i skutecznej konkurencji z graczami globalnymi” – czytamy w raporcie.

To szczególnie ważne w dobie coraz bardziej cyfrowej gospodarki, która znosi granice między państwami i poszczególnymi rynkami. Ważna w tym kontekście jest też stale rozwijająca się konkurencja pomiędzy podmiotami z historycznie odrębnych sektorów, które obecnie oferują coraz bardziej substytucyjne produkty na rynku mediów i Internetu.

Dzisiejsze realia rynkowe i technologiczne pokazują, że różne technologie konkurują ze sobą w sposób bezpośredni na poziomie usług detalicznych świadczonych przez operatorów satelitarnych, kablowych, tradycyjnie telekomunikacyjnych, operatorów LTE oraz innych alternatywnych. Dlatego niezbędne jest takie podejście do rynku, które pozwoli na zrównoważone rozwiązania umożliwiające zachowanie konkurencji i jednoczesną ochronę lokalnych, innowacyjnych i inwestujących firm” – piszą autorzy „Konkurencyjnej Polski”.

Dotyczy to w dużym stopniu branży telekomunikacyjnej, a szczególnie sektora kablowego, który w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Działa u nas kilkaset podmiotów, które nie zawsze są w stanie inwestować m.in. w nowoczesną infrastrukturę. UPC Polska od lat inwestuje corocznie ponad 25 proc. przychodu w nowoczesną infrastrukturę telekomunikacyjną.

Podziel się na:
  • PDF
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik