Menu Zamknij

Edukacja szansą na skuteczną walkę z cyfrowym wykluczeniem                                                  

Żyjemy w świecie pełnym technologii. Codzienne czynności takie jak zakupy, rozmowa ze znajomymi, rezerwacja hotelu na wakacje i planowanie podróży powierzyliśmy komputerom, smartfonom i tabletom. Już teraz możemy zarejestrować własną działalność gospodarczą, czy też umówić wizytę lekarską bez potrzeby wychodzenia z domu. Zdobycze technologii mają za zadanie ułatwić nam życie oraz sprawić, byśmy mogli osiągać jak najwięcej przy jak najmniejszym wysiłku. Dynamika rozwoju cyfrowych usług jest jednak tak duża, że większość z nas za nią nie nadąża. Co więcej, instytucje takie jak szkoły, które powinny już od najmłodszych lat uczyć dzieci korzystania ze zdobyczy nauki i funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym, same niejednokrotnie  są nieprzystosowane do realiów cyfrowego świata.

7Według badania „Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży ICILS 2013”, polscy uczniowie znajdują się na 5 miejscu, spośród 20 przebadanych krajów, pod względem umiejętności korzystania z komputera i poruszania się po internecie. W przypadku jednak wykorzystywania i dostępu do nowoczesnych technologii w szkołach, Polska zajmuje ostatnie miejsce[1].

Oznacza to, że Polskie szkoły nie stwarzają warunków sprzyjających podnoszeniu cyfrowych kwalifikacji uczniów oraz nie są w stanie przekazać wiedzy potrzebnej do korzystania z nowoczesnych technologii. W długoterminowej perspektywie zaniedbania w tym sektorze mogą prowadzić do pogłębienia się zjawiska „wykluczenia cyfrowego”. Jest to zjawisko, które określa różnicę pomiędzy społeczeństwami mającymi dostęp do nowoczesnych technologii, a tymi, które go nie mają. W gruncie rzeczy tworzy to nowy rodzaj podziału społecznego pomiędzy przystosowanymi i nieprzystosowanymi do funkcjonowania w aktualnych realiach. Jak poważny jest to problem?

Wykluczenie cyfrowe dotyka prawie połowy polskiego społeczeństwa. Powodów jest wiele. Od zwykłego braku łącza internetowego, przez brak motywacji i umiejętności cyfrowych, po niedostępność contentu internetowego. Niedostępne treści są najbardziej powszechne i dotyczą głównie osób niepełno-sprawnych. Dlatego ustanowiono w Polsce prawo, które zobowiązuje podmioty publiczne do dostosowania swoich stron www dla osób o specjalnych potrzebach. Ustawodawca wyznaczył maj 2015 roku jako datę, od której wszystkie serwisy publiczne powinny być dostosowane dla osób niepełnosprawnych. W tej chwili jedynie 1,7% stron www[2] w Polsce spełnia minimalne wymagania dostępności zawarte w międzynarodowym standardzie WCAG. Standard ten określa precyzyjnie, w jaki sposób twórca serwisu www powinien go przygotować, aby był on dostępny dla jak największej liczby użytkowników niezależnie od ich niepełnosprawności, wieku, użytego sprzętu i oprogramowania. Twórca powinien uwzględnić takie elementy jak kontrast, opisy elementów graficznych, opisy pól formularzy, jasność i czytelność treści. Kryteriom tym podlegają również serwisy szkół publicznych.

Jedynym systemem obecnym na polskim rynku, który spełnia kryteria dostępności, jest znany w środowisku szkolnym system Szkolnastrona.pl, powiedział Artur Marcinkowski, Przewodniczący Rady Fundacji „Widzialni”.

Panuje przekonanie o wysokich kosztach, jakie są związane z zapewnieniem dostępu do komputerów w szkołach oraz przystosowania programu nauczania do cyfrowych standardów. Okazuje się bowiem, że komputer w szkołach jest traktowany przez nauczycieli wyłącznie jako dodatkowy element wsparcia dla tradycyjnych książek i dzienników.
Od czasu do czasu wyświetlane są filmy, prezentacje i wykresy, jednak notatki wciąż sporządzane są tradycyjnymi metodami. Czy zatem prawdziwy jest mit o wysokich kosztach profesjonalnego sprzętu dla szkół?

Kierując się zakupem odpowiedniego sprzętu należy przede wszystkim znać specyfikę zawodu nauczyciela. W dobie wielordzeniowych procesorów i nowoczesnych kart graficznych wydajność sprzętu schodzi na drugi plan. To co jest istotne
to zastosowane komponenty, wsparcie ze strony producenta i ogólna funkcjonalność laptopa. Sektor edukacyjny poszukuje rozwiązań, które będą wytrzymałe, niezawodne, umożliwią szybkie przesyłanie i udostępnianie danych, a przy tym będą atrakcyjne cenowo. Wbrew pozorom te wszystkie czynniki można ze sobą pogodzić. W 2014 roku przedstawiliśmy nasz nowy laptop Satellite Pro R50-B. Model ten wyposażono w mocną, sztywną obudowę i trwalsze podzespoły, co zapewnia wytrzymałość w codziennym użytkowaniu, zmniejszając nakłady na konserwację i minimalizując przestoje. Jest lekki i płaski, a wymienny akumulator zapewnia do 7,5 godziny działania, co oznacza, że można pracować praktycznie przez cały dzień roboczy bez ładowania.
Nabywcy powinni być również pewni, że producent zapewni im wszelkie niezbędne wsparcie związane z serwisowaniem.

Przykładowo Toshiba oferuje promocję „Gwarancja Niezawodności”, w ramach której w razie awarii producent naprawi uszkodzony sprzęt lub zwróci pieniądze za jego zakup. Warto też upewnić się, czy produkt jest objęty gwarancją typu on-site, czyli
z naprawą realizowaną w miejscu pracy następnego dnia od zgłoszenia awarii,
powiedział Andrzej Pyka, Sales Manager B2B, Government & Telecom Operators, Toshiba Europe GmbH.

Jak wynika z badań przeprowadzonych już w 2012 roku przez MEN, większość nauczycieli dostrzega potencjał cyfryzacji szkolnictwa i wprowadzenia e-podręczników jako doskonałej formy utrwalania materiałów[3]. Dowiódł tegp również zakończony program pilotażowy „Cyfrowa Szkoła”. Problem wykluczenia cyfrowego w Polsce nie jest pustym hasłem, a realnym zagrożeniem, które może mieć wpływ na dalszy rozwój gospodarki. Dlatego warto postawić na trwałe i sprawdzone rozwiązania, które w długofalowej perspektywie pozwolą wyeliminować dysproporcje społeczne i wyrównają szansę poprzez szeroki dostęp do nowoczesnych technologii. Należy zacząć od podstaw – od edukacji.

Toshiba online

Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.toshiba.pl.

[1] Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013; Instytut Badań Edukacyjnych; Warszawa 2014

[2] Raport Otwarcia 2013; http://widzialni.org/index.php?p=m&idg=mg,5,50

[3] E-podręczniki i cyfrowa szkoła – wyniki; ankiety; http://www.cyfrowaszkola.men.gov.pl/index.php/7-wazne/273-e-podreczniki-i-cyfrowa-szkola-wyniki-ankiety

Podziel się na:
  • PDF
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *