W piątek w Warszawie odbyła się kolejna z cyklu debat „Miasteczko Myśli” organizowanych przez Orange Polska. Spotkanie pod hasłem „Nowe dźwięki, nowe trendy, nowe możliwości” poświęcone było przenikaniu się muzyki i technologii. Uczestnicy dyskusji mogli zobaczyć nową aplikację będącą multimedialnym przewodnikiem dla uczestników Orange Warsaw Festival 2015, zintegrowaną z facebookiem i instagramem.

1Aplikacja podpowie, jak kupić bilet, jak dojechać na festiwal, gdzie i o której godzinie gra ulubiony artysta, a także jaka będzie pogoda podczas koncertu.

Paneliści zastanawiali się w piątek, jak rozwój technologii zmienia i będzie zmieniał tworzenie i korzystanie z muzyki. Gościem specjalnym dyskusji był zespół hip-hopowy Molesta Ewenement.

Według prezesa Zarządu Warner Music Poland Piotra Kabaja, choć przez ostatnich kilkanaście lat w branży muzycznej wiele się zmieniło, jedna rzecz jest niezmienna – najważniejsza pozostała piosenka i artysta. Kabaj ocenił, że 50% przychodów rynku muzycznego na świecie pochodzi ze sprzedaży CD, drugie tyle – ze sprzedaży digitalnej.

„Odrobiliśmy lekcję, którą przegraliśmy na początku wieku, gdy ówczesny szef Universal uznał, że Internet dla branży fonograficznej jest zbędny” – powiedział szef Warner Music Poland.

Jak wyliczył, w Polsce nadal 72% przychodów stanowi sprzedaż fizyczna. Zwrócił uwagę, że sprzedaż płyt wrosła w zeszłym roku o 3%, w tym samym okresie sprzedaż cyfrowa skoczyła o 32%. Odnotowano ogólny wzrost sprzedaży muzyki w Polsce na poziomie 8%.

Zdaniem członka Zarządu Independent Digital Marka Włodarczyka trendy w sprzedaży cyfrowej są jasne, nadal będzie rozwijał się streaming. Natomiast nie wiadomo w jakim stopniu, ponieważ odbywa się to różnie na różnych rynkach, inaczej jest w Polsce, a inaczej w Niemczech czy Norwegii.

„W Szwecji i Norwegii streaming absolutnie dominuje i stanowi w tej chwili nawet ok. 80% wpływów całej branży, w Niemczech dalej bardzo mocno trzyma się sprzedaż fizyczna, która jest motorem rynku muzycznego – wyjaśnił Włodarczyk. – Myślę, że w Polsce wybierzemy sobie, jako klienci, swój własny kierunek. Natomiast rynek cyfrowy będzie stopniowo rósł. Będzie to stopniowe przejście do cyfrowej rzeczywistości z naciskiem na rozwój streamingu” – dodał.

W jego ocenie jeszcze przez dłuższy czas pewna grupa fanów będzie kupowała muzykę na tradycyjnych nośnikach, zanim w serwisach cyfrowych nie zostanie ona udostępniona w bardzo wysokiej jakości.

Jak zaznaczył, istotna jest „konwersja” do legalnego modelu odbioru muzyki, płatnego lub reklamowego. „Wszyscy są słuchaczami, jeśli zacząć korzystać z serwisów, które rozliczają się później z artystami i z wytwórniami, to naprawdę mielibyśmy olbrzymi sukces, tak się jednak nie dzieje” – powiedział.

Według niego proces ten przebiega powoli za sprawą mentalności i zasobności portfela, który mamy na polskim rynku, ale jest w tej sprawie optymistą.

Dyrektor marketingu ofert multimedialnych Orange Polska Dariusz Boduch przyznał, że w zeszłym roku wzrosła sprzedaż płyt winylowych i zauważalny jest powrót do słuchania muzyki w sposób wyrafinowany, jednak, jak podkreślił, nie zawsze jest to możliwe. Tymczasem urządzenia mobilne wychodzą nam naprzeciw.

„Smartfon nie wymaga od nas dodatkowego wysiłku, żeby móc korzystać z muzyki, daje nam możliwość słuchania jej wszędzie, kiedy biegamy, jeździmy na rowerze, jesteśmy w podróży, towarzyszy we wszystkich aspektach życia” – zaznaczył.

Stąd też pomysł firmy na serwis streamingowy „Muzyka Tu i Tam”, na którym już teraz można posłuchać wszystkich zespołów, które zagrają na Orange Warsaw Festival. Orange zapewnia darmowy transfer w trakcie odsłuchiwania lub pobierania muzyki przez aplikację w sieci Orange na terenie całego kraju. Serwis „Muzyka Tu i Tam” oferuje ponad 20 milionów nagrań.

„Muzyka dzisiaj jest dostępna pod różnymi postaciami, ale to, co nas wyróżnia, to podanie jej w bardzo wygodny sposób. Chcemy podkreślać, że można korzystać z muzyki legalnie, a mimo to tanio i wygodnie” – przekonywał Boduch.

Orange Warsaw Festival 2015 odbędzie się w dniach od 12 do 14 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec. Festiwal potrwa 3 dni, a na 3 scenach wystąpi 49 wykonawców, takich jak legendarni The Chemical Brothers, Incubus czy Noel Gallagher’s High Flying Birds.

Orange Warsaw Festival to jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń w stolicy, a zarazem jedna z największych tego typu, cyklicznych imprez w Polsce.

Co roku jest to wielkie święto muzyczne, pełne nowych brzmień, muzycznych odkryć i artystów na światowym poziomie. Dzięki Orange polscy fani mogli zobaczyć na żywo takie gwiazdy jak Beyoncé, Linkin Park, The Prodigy, The Offspring i Fatboy Slim.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP
Podziel się na:
  • PDF
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik