Menu Zamknij

Spektakl „Behind the Beautiful Forevers” ze sceny Teatru Narodowego trafił do kin 4K  

Od 2 kwietnia widzowie kin należących do sieci Vue International w całej Wielkiej Brytanii mogą obejrzeć cieszącą się uznaniem inscenizację powieści Behind the Beautiful Forevers, zrealizowaną przez National Theatre Live. Projekcje będą odbywać się w technologii Sony Digital Cinema 4K, we wszystkich 83 kinach należących do Vue.

NTLive_BTBF_DigitalA5Portrait_031014Przełom w kinematografii wydarzeń nastąpił 12 marca, kiedy przed publicznością w sali Olivier Theatre Teatru Narodowego została zarejestrowana inscenizacja sztuki Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju przy użyciu sześciu kamer Sony F55 4K. Po masteringu 4K DCP (Digital Cinema Package) przedstawienie zostanie wyemitowane jako seria ekskluzywnych prezentacji 4K w całej sieci kin Vue składającej się z 83 obiektów. Dzięki pełnemu wykorzystaniu fenomenalnej szczegółowości, kontrastu i gamy kolorów zarejestrowanych przez model F55, seanse 4K sprawią, że osoby regularnie odwiedzające kina Vue poczują się naprawdę tak, jakby zajmowały najlepsze miejsca na sali teatralnej podczas rzeczywistego spektaklu.

Zainscenizowany przez nowego dyrektora artystycznego Teatru Narodowego Rufusa Norrisa, spektakl Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju, w którym główną rolę zagrała Meera Syal, zdobywa powszechne uznanie krytyków od chwili swojej premiery w 2014 roku. Przeniesienie widowiska ze sceny na ekran w formacie 4K wymagało ścisłej współpracy firm Sony, NT Live i Vue ze zgranym zespołem technicznych partnerów, aby zapewnić najwyższą możliwą jakość obrazu do prezentacji kinowej.

„Transmitujemy spektakle teatralne do kin od 2009 roku i naprawdę nauczyliśmy się, jak stworzyć absorbującą atmosferę dla widzów kina” — mówi producent NT Live Emma Keith. „Przedstawienie Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju naturalnie nadawało się do utrwalenia w formacie 4K. Jest to spektakularne widowisko, z bardzo wieloma zmianami scen, złożoną akcją i kolorowymi kostiumami. Od razu wiedzieliśmy, że świetnie będzie ono wyglądało na ekranie.”

Firma NEP Visions dodała technologię 4K do swojego wozu transmisyjnego NEP 1, ponownie przesuwając granice technologiczne relacji 4K prowadzonej przez firmę podczas pionierskiej transmisji sztuki Czas wojny z Teatru Narodowego w lutym 2014 roku. Zespół techniczny NEP Visions, na czele którego stał Tom Giles, ciężko pracował w celu zmaksymalizowania, udoskonalenia i zoptymalizowania organizacji pracy tak, aby nie była ona trudniejsza niż w przypadku realizacji HD.

Brian Clark, dyrektor handlowy w firmie NEP Visions powiedział — „Szczycimy się przesuwaniem granic zasięgu transmisji na żywo i wykorzystania technologii 4K. NEP Group w dużym stopniu skupia się na standardzie 4K i uwieńczeniem tego oraz pracy nad takim prestiżowym projektem dla Teatru Narodowego jest osiągnięcie doskonałej równowagi między treściami premium a najnowocześniejszą technologią”.

Aby zarejestrować przedstawienie Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju z kinową czystością obrazu, wypożyczalnia sprzętu transmisyjnego Presteigne Broadcast Hire dostarczyła sześć zestawów kamer Sony F55 Super 35 mm 4K z matrycą CMOS, w tym adapter kamery CA-4000 do transmisji światłowodowej 4K i procesor pasma podstawowego 4K BPU-4000.

„Zawsze przodowaliśmy w nowych technologiach” — mówi David O’Carroll, kierownik ds. technologii w firmie Presteigne. „Wraz z pojawieniem się standardu 4K i kamery F55 organizacja NT Live ma teraz możliwość utrwalania przedstawień scenicznych z kinową estetyką w możliwie najwyższej rozdzielczości”. Do celów produkcyjnych kamery są wyposażone w obiektywy z mocowaniem PL, zapewniające małą głębię ostrości, która idealnie nadaje się do zrealizowania takiego obrazu filmowego, jaki chcieli uzyskać przedstawiciele NT Live i ich partnerzy produkcyjni. „Na wiele sposobów kamera F55 oferuje nam to, co najlepsze z obu światów” — mówi David. „Jej przetwornik wielkoformatowy zapewnia charakterystyczny wygląd filmowy, ale przy obsłudze, która przypomina zwykłą kamerę telewizyjną do produkcji na żywo”.

Jedna kamera F55 obok przedniej części sceny jest uzupełniana przez trzy dalsze kamery w pobliżu środka parteru — określonego przez Emmę Keith z NT Live jako najlepsze siedzenia na widowni. Na wysięgniku zamontowana jest dodatkowa para kamer F55 wyposażonych w zdalnie sterowane obiektywy Fuji, które poruszając się tuż nad głowami widzów wykonują dynamiczne ujęcia przestrzeni, w której odbywa się przedstawienie. Szerokokątne ujęcia planu pomagają uchwycić nastrój, w miarę jak publiczność zajmuje swoje miejsca na widowni sali Olivier. Jednak gdy tylko kurtyna się podnosi, pół tuzina kamer F55 całkowicie przenosi swoją uwagę na akcję rozgrywającą się na scenie.

Oświetlenie jest subtelnie dostosowywane tak, aby zapewnić optymalny wygląd przed kamerą przy jednoczesnym zachowaniu integralności oryginalnego projektu oświetlenia. „Oświetlenie teatralne może stanowić wyzwanie dla kamer wideo z powodu nagłych zaników światła, zmian natężenia i kolorów” — wyjaśnia Emma Keith. „Nie doświetlamy spektaklu do celów transmisji, ale dokonujemy drobnych poprawek podczas prób technicznych. Szczegółowo dopracowujemy również rzeczy takie jak makijaż, a nawet kolor włosów artystów. Następnie podczas przedstawienia stale wprowadzamy ulepszenia, aby zapewnić widzom kina odpowiednie wrażenia — skutecznie stopniujemy kolory w czasie rzeczywistym”.

The company 1_Photo by Richard Hubert Smith„Kompleksowo pracujemy nad produkcją 4K dla publiczności kin Vue” — tłumaczy producent techniczny Chris Bretnall z Creative Broadcast Solutions, który jest mocno zaangażowany w realizację każdego projektu NT Live od 2009 roku. „Zainstalowaliśmy kamery 4K, a cała infrastruktura to macierzyste 4K z obsługą simulcastu HD”. Sygnały z każdego zestawu kamer na widowni są kierowane za pomocą światłowodów do wozu transmisyjnego NEP Visions, gdzie są nagrywane na serwer Sony PWS-4400. Jak wyjaśnia Chris, proces produkcji różni się w jednym kluczowym aspekcie od tradycyjnej transmisji telewizyjnej na żywo:

„Ogromna przestrzeń kolorów, jaką rejestrujemy za pomocą kamer Sony F55 zdecydowanie przewyższa standard Rec. 709 dotyczący telewizji HD”. A dzięki nagrywaniu w formacie UHD (rozdzielczość 3840 × 2160), a następnie masteringu do formatu 4K DCP do projekcji kinowej (4096 × 2160, poprzez dodanie wygaszania poziomego), w pełni wykorzystujemy możliwości tej kamery.

Każdy etap procesu produkcji gwarantuje, że spektakl Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju wygląda tak dobrze, jak to technicznie możliwe. Wyświetlane natywnie w formacie Sony 4K przedstawienie pozwala widzom kin Vue cieszyć się obrazem z takimi kolorami, szczegółowością i kontrastem, jakich nigdy by nie zobaczyli w telewizji.

„Naszym zadaniem jest wiernie odtworzenie kreatywnej wizji Teatru Narodowego przez odpowiednie dostosowanie oświetlenia i gradację kolorów” — mówi David Margolis z Soho Digital Cinema (SDC), preferowanego przez NT Live „laboratorium” masteringu produkcji kinowych.

„Chcemy dać kinom świetnie wyglądający produkt i w przypadku spektaklu Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju pracujemy z sygnałem jak w transmisji na żywo płynącym prosto z wozu transmisyjnego, zupełnie bez pogorszenia jego parametrów ”— zauważa David. Kodowanie do formatu 4K DCP odbywa się w przy szybkości 250 Mb/s, co stanowi górny limit standardu DCI. Pomaga to w jak największym stopniu zachować rozszerzoną gamę kolorów kamery w przestrzeni P3, która jest macierzysta dla projektorów Sony 4K w całej sieci kin Vue. Oryginał jest poddany dokładnej kontroli jakości przez zespół NT Live w sali projekcyjnej laboratorium SDC przed jego ostatecznym przeniesieniem na wzmocniony dysk twardy o pojemności 500 GB, który jest kopiowany w celu dystrybucji do kin.

„Firma NT Live i jej partnerzy techniczni ustanowili wzorzec przenoszenia światowej klasy sztuk teatralnych do kin” — zauważa David McIntosh, wiceprezes Sony Digital Cinema 4K Solutions w regionie Europy i Ameryk.

„Kiedy widzowie Vue będą oglądać spektakl Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju wyświetlany w formacie Sony 4K, doświadczą tego, co najlepsze we współczesnej sztuce teatralnej na dużym ekranie — przy absolutnie najwyższej jakości obrazu, z jaką się kiedykolwiek spotkają”.

„Firma Sony jest dumna ze swojego niezrównanego dziedzictwa związanego z produkcją 4K na żywo” — dodaje Norbert Paquet, strategiczny menedżer ds. marketingu w zakresie produkcji na żywo w Sony Professional Solutions Europe. „A teraz dzięki praktycznej możliwości realizacji produkcji simulcast w HD i 4K, jak pokazaliśmy na przykładzie Teatru Narodowego, otwierają się nowe ekscytujące możliwości komercyjne dla twórców w każdym miejscu”.

Z wielką przyjemnością pracujemy nad tym wyjątkowym projektem u boku tak silnej grupy artystycznych i technicznych talentów” — dodaje Paquet. „To tylko pierwszy etap podróży, która będzie się wyróżniać jeszcze większą liczbą znaczących nowości w tym roku”.

Podziel się na:
  • PDF
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *