Menu Zamknij

Sony na targach NAB 2015: dalszy rozwój koncepcji „Beyond Definition”

Podczas targów NAB 2015 firma Sony rozwija filozofię „Beyond Definition” i prezentuje najnowsze zdobycze w dziedzinie 4K, w tym technologie umożliwiające profesjonalistom tworzenie różnorodnych treści 4K i produkcję w standardzie 4K. Sony zademonstruje ponadto szereg dostępnych już rozwiązań, które świadczą o bliskim nadejściu ery telewizji 4K.

— Technologia 4K, wykorzystywana początkowo do produkcji filmowej i projekcji w kinach cyfrowych, przenika obecnie do takich dziedzin, jak programy telewizyjne, filmy dokumentalne, sport czy koncerty na żywo — mówi Olivier Bovis, dyrektor ds. sprzedaży w dziale Sony Professional Sony Europe. — W wielu krajach z powodzeniem prowadzone są próbne emisje i transmisje programów 4K. Wykładniczo rośnie też wykorzystanie technologii 4K w domach.

Na targach NAB firma Sony zaprezentuje najnowsze systemy kamer 4K/HD oraz technologie transmisji przez sieci IP. Otworzą one drogę do nadawania na szeroką skalę materiałów 4K o dużej oglądalności, takich jak transmisje na żywo z imprez sportowych, wydarzeń artystycznych, wielkich zgromadzeń itp.

Na ekspozycji Sony można ponadto zapoznać się z całą gamą profesjonalnych kamer 4K, od F65, F55F5 do PXW-FS7, NEX-FS700, PXW-Z100 i — dzięki nowo dodanej opcji 4K — PXW-X70. Nie zabraknie również kamer 4K powszechnego użytku. Oferta profesjonalnego sprzętu 4K Sony obejmuje również miksery produkcyjne przygotowane do pracy w standardzie 4K, serwery 4K/HD, nowy odtwarzacz 4K na karty pamięci PMW-PZ1 oraz studyjny monitor 4K OLED BVM-X300.

Rozwiązania do produkcji na żywo w standardzie 4K

HDC-4300: pierwsza na świecie kamera systemowa 4K wyposażona w trzy przetworniki obrazu o rzeczywistej rozdzielczości 4K

SONY_hdc4300_tripodNowa kamera systemowa HDC-4300 jako pierwsza na świecie jest wyposażona w trzy przetworniki typu 2/3″ o rzeczywistej rozdzielczości 4K. Zastosowany w niej system mocowania B4 pozwala na bezpośrednie podłączanie masywnych obiektywów HD o dużej krotności zoomu.

Obraz rejestrowany kamerą HDC-4300 odznacza się szerszym zakresem barw, który uzyskano dzięki nowej matrycy 4K oraz pryzmatowi przygotowanemu do obsługi nowego standardu ITU-R BT.2020. Urządzenie jest także w pełni przystosowane do pracy w obecnych środowiskach produkcyjnych transmisji na żywo i umożliwia reprodukcję sygnału w aktualnym standardzie ITU-R BT.709.

Oferowane oddzielnie oprogramowanie SZC-4002 umożliwia użycie kamery HDC-4300 do rejestracji obrazu o zwiększonej liczbie klatek na sekundę — do 8x w formacie HD. Model ten pozwoli telewidzom przeżywać emocje, jakich doświadczają osoby oglądające zawody sportowe z trybun lub bezpośrednio uczestniczące w koncercie. Po połączeniu kamery HDC-4300 z procesorem BPU-4000 oraz jednostką sterującą HDCU-2000 lub 2500 powstanie tor kamerowy 4K do produkcji na żywo. stanowiący ogromny krok naprzód w organizacji transmisji 4K.

Systemy do produkcji na żywo z wykorzystaniem protokołu IP

Firma Sony demonstruje mikser do produkcji na żywo, który dzięki nowemu, opracowywanemu jeszcze łączu Sony Networked Media Interface może stanowić fundament opartego na protokole IP systemu do produkcji i transmisji na żywo w standardzie 4K/HD. Taki system, tworzony we współpracy z innymi producentami, umożliwi transmisję przez sieć IP sygnałów wideo z kamery HDC-4300 i zagwarantuje małe opóźnienia sygnału.  Przy dzisiejszym stanie rozwoju techniki do transmisji 4K niezbędna jest na ogół duża ilości kabli SDI. Technologia Networked Media Interface pozwoli na wykorzystanie zalet protokołu IP i transmisję materiału w standardzie 4K za pośrednictwem jednego przewodu sieci Ethernet. Według stanu na dziś do inicjatywy tej przyłączyło się 30 producentów.

Firma Sony będzie powiększać swoją ofertę sprzętu i oprogramowania zgodnego z nowym łączem oraz współpracować z różnymi producentami w celu szerszego upowszechnienia tej technologii.

Rozwiązania do produkcji filmów dokumentalnych

Efektywne rozwiązania Sony do organizacji produkcji w standardzie 4K pozwalają uzyskać materiał o wysokiej jakości na wszystkich etapach procesu: od rejestracji przez montaż po reprodukcję. Z myślą o różnych stylach filmowania ofertę tworzą zróżnicowane modele z dużymi matrycami obrazu: najbardziej zaawansowany F65, uniwersalne PMW-F55PMW-F5 oraz maksymalnie poręczny PXW-FS7.

Wprowadzone w 2013 roku kamery kinowe PMW-F55PMW-F5 są stale rozwijane. Firma Sony wydaje kolejne aktualizacje ich oprogramowania, rozszerzając w ten sposób wachlarz dostępnych funkcji. Pojawiają się też nowe akcesoria, które ułatwiają obsługę kamery przez jednego operatora. Dzięki tym ulepszeniom użytkownicy zyskują nowe możliwości wykorzystania matryc 4K do rejestracji obrazu. W ciągu dwóch lat, które upłynęły od premiery tych modeli, ich sprzedaż przekroczyła 5500 egzemplarzy.

Nieduży, przenośny odtwarzacz 4K na karty pamięci PMW-PZ1 firmy Sony jest wyposażony w cztery wyjścia 3G-SDI i jedno wyjście HDMI, które gwarantują stabilne połączenie z monitorami 4K i innymi urządzeniami wyświetlającymi. Na planie filmowym urządzenie może pełnić rolę monitora do błyskawicznego podglądu i weryfikacji materiału HD lub 4K. Podczas imprez, w dużych obiektach komercyjnych itp. model ten znajdzie natomiast zastosowanie przy odtwarzaniu obrazu 4K w standardzie 50/60p.

Firma Sony opracowała format XAVC, który zapewnia efektywną kompresję materiałów wideo 4K/HD o wysokiej rozdzielczości. Jest on obecnie w pełni obsługiwany przez 73 firmy i szybko staje się standardem branżowym. Sony będzie doskonalić systemy organizacji pracy oparte na formacie XAVC oraz powiększać ofertę obsługujących go produktów.

Szeroki zakres dynamiki (HDR)

Szeroki zakres dynamiki (High Dynamic Range, HDR) pozwala nagrywać obraz o większym kontraście i szerszym zakresie jasności, a tym samym daje filmowcom nowe, niedostępne dotąd możliwości twórczej ekspresji.

Materiał o szerokim zakresie dynamiki nagrany kamerami CineAlta F65PMW-F55 można obecnie oglądać w najwyższej jakości na monitorze studyjnym 4K OLED TRIMASTER EL BVM-X300, w którym wykorzystano opracowany przez Sony organiczny panel EL o dużym kontraście i dużej maksymalnej jasności. Buchający ogień, rozgwieżdżone niebo, migające na wodzie refleksy słoneczne — szeroki zakres dynamiki pozwala poruszyć widzów i stymuluje proces twórczy.

Kolejnym ważnym celem jest dostarczanie materiałów o szerokim zakresie dynamiki do domów. Z tego powodu firma Sony planuje wprowadzenie w 2015 roku telewizora umożliwiającego wyświetlanie obrazu o szerokim zakresie dynamiki.

Sony nieustannie pracuje nad innowacjami, które zapewnią wyższą jakość obrazu i lepsze wrażenia przy oglądaniu.

Wprowadzone w 2011 monitory profesjonalne Sony HD OLED zdobyły wiele nagród i wyróżnień, a ich sprzedaż na całym świecie przekroczyła już poziom 40 000 sztuk.

Rozwiązania do produkcji wiadomości

Sony promuje bezprzewodowe rozwiązania do produkcji wiadomości, rozwijając w tym celu ofertę adapterów bezprzewodowych oraz kamer wyposażonych w funkcje łączności bezprzewodowej. Podczas targów NAB Sony będzie demonstrować bezpośrednią transmisję obrazu i dźwięku z kamery za pośrednictwem sieci 4G/LTE i Wi-Fi. Zaprezentowane zostaną także rozwiązania, które dzięki unikatowej technologii QoS gwarantują niezawodną, strumieniową transmisję na żywo.

W przeciwieństwie do satelitarnych transmisji na żywo rozwiązania bezprzewodowe nie wymagają użycia wyrafinowanego sprzętu, co przekłada się na niższe koszty transmisji oraz większą swobodę przy produkcji.

W czerwcu firma Sony wprowadzi na rynek sieciową stację odbiorczą PWS-100RX1. Również na czerwiec zaplanowane są aktualizacje wewnętrznego oprogramowania adapterów bezprzewodowych CBK-WA100CBK-WA101. Zapewnią one współpracę tych urządzeń ze stacją PWS-100RX1 i pozwolą na ich wykorzystanie do strumieniowej transmisji na żywo. Do strumieniowej transmisji na żywo będzie można ponadto używać kamer, które już obecnie są wyposażone w system łączności bezprzewodowej: PXW-X180¹, PXW-X200² i PXW-X500¹. W tym celu wydane zostaną odpowiednie aktualizacje.

¹Aktualizacja jest zaplanowana na jesień 2015 r.  ²Aktualizacja jest zaplanowana na czerwiec 2015 r.

W 2003 roku firma Sony wprowadziła na rynek serię XDCAM i od tej pory aktywnie rozwija systemy do efektywnej organizacji pracy opartej na plikach. Dziś produkty z tej serii są powszechnie wykorzystywane przez stacje telewizyjne i producentów wideo z całego świata, a ich łączna sprzedaż przekroczyła już 400 000 sztuk.

Rozwiązania do archiwizacji

Sony oferuje szeroki wachlarz rozwiązań do archiwizacji materiałów wideo, od pojedynczych, samodzielnych urządzeń po rozbudowane systemy dla dużych firm. Są one oparte na technologii dysków optycznych, znanej z niezawodności i stabilności. Stacja do digitalizacji taśm PWS-100TD1, która umożliwia efektywne przekształcanie na postać cyfrową dużych ilości materiałów z taśm, zostanie zaktualizowana i będzie obsługiwała metadane przesyłane w formacie XML, co ułatwi jej łączenie z systemami zewnętrznymi.

W czasie targów NAB Sony zademonstruje działającą z podwójną prędkością digitalizację plików z taśm HDCAM SR i ich zapis w archiwum w postaci plików SStP.

Rozwiązania o standardzie wyższym niż 4K

Odwiedzający stanowisko Sony będą mogli obejrzeć w działaniu dwa projektory 4K SXRD SRX-T615 z funkcją łączenia obrazów. Zostaną one użyte do wyświetlania na ekranie 8K × 2K koncertu grupy Foo Fighters, który utrwalono kamerami CineAlta F65PMW-F55 oraz kamerą PXW-Z100.

Opracowany przez Sony procesor obrazu Super-Resolution De-Mosaicing Processor PWS-300SR1 przekształca w procesie „de-mosaicing” dane RAW z kamery F65 w najwyższej jakości obraz filmowy o rozdzielczości do 8K × 4K. Umożliwia ponadto reprodukcję takiego obrazu przy dowolnie wybranym współczynniku kształtu. Produkt ten jest przeznaczony do użytku w miejscach rozrywki: na koncertach, imprezach masowych, w muzeach, tematycznych parkach rozrywki i wszędzie tam, gdzie istotne jest zapewnienie wrażeń wizualnych na wysokim poziomie.

Nowe produkty

SONY_pxwx320_3qKamera przenośna XDCAM PXW-X320

Nowa kamera zintegrowana PXW-X320 jest następcą cenionego modelu PMW-320K. Zapewnia większą funkcjonalność przy bardzo atrakcyjnej cenie, przez co idealnie sprawdza się w szerokim zakresie zastosowań. Urządzenie jest wyposażone w 3 przetworniki obrazu CMOS typu 1/2″. Obsługuje formaty MPEG2 HD422 i XAVC HD Intra/Long GOP, jak również wszystkie starsze kodeki. Umożliwia tym samym bezproblemowe przejście od standardu SD do pracy w standardzie HD. Zastosowane w kamerze układy o dużej skali integracji zapewniają wysoką rozdzielczość obrazu i niski poziom szumów (60 dB odstępu sygnału od szumu). Po zastosowaniu sprzedawanego oddzielnie adaptera bezprzewodowego urządzenie może pracować w systemach opartych na łączach bezprzewodowych.

Catalyst Edit: oprogramowanie do montażu nieliniowego

Nowe oprogramowanie Catalyst Edit obsługuje materiały w różnych formatach, takich jak 4K, RAW czy XAVC. Uzupełnia ono dostępne już oprogramowanie do zarządzania klipami Catalyst Prepare, którego można użyć do montażu i korekty kolorystyki w podstawowym zakresie, by następnie poddać materiał poważniejszej obróbce w programie Catalyst Edit. Program jest dostępny w wersji na komputery z systemem operacyjnym Mac i Windows. Dzięki łatwej, intuicyjnej obsłudze pozwala szybko przygotować materiał wideo. Programy Catalyst Edit™ i Catalyst Prepare™ wchodzą w skład pakietu Catalyst Production Suite, który służy do przygotowywania multimediów i montażu nieliniowego.

Oprogramowanie do sterowania nagrywaniem: dodatkowe możliwości wieloportowego rejestratora audiowizualnego PWS-4400

PWS-RCT1 to nowość, dzięki której zgodny z XAVC serwer do produkcji na żywo 4K/HD PWS-4400

Program do sterowania nagrywaniem na serwer PWS-4400 można zainstalować na zwykłym komputerze klasy PC⁴.

Wersja 1.4 oprogramowania systemu PWS-4400 wprowadza ponadto szereg ulepszeń. Jednym z nich jest możliwość nagrywania materiału HD w tempie 8× lub 3× oraz późniejszego płynnego odtwarzania w zwolnionym tempie powtórek obrazu HD zarejestrowanego kamerą systemową 4K/HD HDC-4300. Opcjonalne oprogramowanie PWA-MGW1B umożliwia natomiast zmianę formatu pliku wideo z XAVC na MPEG2 MXF lub na odwrót w ramach procesu archiwizacji/wczytywania.

³Do transmisji materiału wymagana jest karta sieciowa Ethernet 10 Gb/s.

⁴Windows 8.1 lub 8 Embedded zgodny z wymaganą specyfikacją.

Podziel się na:
  • PDF
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *