Menu Zamknij

Sony HDC-4300: pierwsza na świecie kamera systemowa 4K wyposażona w trzy przetworniki obrazu

Firma Sony wprowadza nowy model kamery z serii HDC. Jest ona oparta na technologii nowej generacji i przeznaczona do transmisji na żywo. Umożliwia wykorzystanie zmiennoogniskowych obiektywów o dużej krotności zoomu, jakich używa się w obecnych systemach HD 2/3″, a przy tym utrzymuje głębię ostrości potrzebną do dokładnego pokazania całej akcji.

SONY_hdc4300_tripodModel HDC-4300 to pierwsza na świecie kamera wyposażona w trzy przetworniki obrazu typu 2/3″ o rozdzielczości 4K¹. Współpracuje ona z tymi samymi obiektywami z mocowaniem B4 oraz tymi samymi systemami sterowania co należące do branżowej czołówki kamery Sony z serii HDC-2000. Dostępne obecnie adaptery HDLA-1500, systemy sterowania, wizjery i moduły sterujące do systemów HD mogą być w identyczny sposób używane w systemach 4K. Dla obsługujących transmisje na żywo realizatorów i operatorów oznacza to możliwość zachowania wcześniejszego stylu pracy — w tym kątów kamer, zakresów zoomu i ustawień przysłony — i dobrą znajomość technologii używanych kamer.

— Ta kamera łączy potencjał formatu 4K z dobrze znaną organizacją pracy, która zapewnia producentom treści pewność w działaniu — mówi Norbert Paquet, menedżer ds. marketingu strategicznego Sony Professional w Sony Europe. — Seria HDC jest pomyślana jako platforma uniwersalna, zapewniająca naszym klientom maksymalny zwrot z inwestycji w wielu zastosowaniach. Wieloformatowy model HDC-4300 sprawdzi się w codziennej produkcji materiałów HD, przy obsłudze weekendowych imprez sportowych wymagających zapisu nawet 400 klatek na sekundę, jak również przy nagrywaniu obrazu w przyszłościowym formacie 4K.

Kamera HDC-4300 może pracować w trybie 4K lub HD. W standardowej konfiguracji umożliwia zapis obrazu do odtworzenia w dwu- lub trzykrotnie zwolnionym tempie. Dostępne są również większe prędkości rejestracji — maksymalnie 8x — pozwalające tworzyć powtórki o wysokiej jakości oraz efekty specjalne.

Konstruktorzy przetwornika obrazu złożonego z trzech matryc o rozdzielczości 4K wykorzystali nowy pryzmat i niezwykle precyzyjną technologię dopasowywania. W rezultacie uzyskano zgodność z rozszerzoną przestrzenią barw nowego standardu ITU-R BT.2020. Umożliwi ona wykorzystanie obecnych produkcji w rozwiązaniach i serwisach 4K, które powstaną w przyszłości.

Bezpośrednia instalacja obiektywów HD z mocowaniem B4

Kamera HDC‑4300 jest przystosowana do bezpośredniej instalacji standardowych obiektywów z mocowaniem B4. Zapewnia to stacjom telewizyjnym dodatkową elastyczność podczas transmisji sportowych: z jednej strony zyskują one możliwości przekazu w standardzie 4K, a z drugiej mogą zachować obecny styl pracy z obiektywami HD.

Oprogramowanie SZC-4001

Aby korzystać z możliwości standardu 4K, trzeba oddzielnie wykupić licencję na oprogramowanie Sony SZC-4001. Jest ona oferowana w trzech wersjach: na tydzień, na miesiąc i bezterminowej.

Nagrywanie obrazu HD przeznaczonego do odtworzenia w silnie zwolnionym tempie (do 8x)

SONY_hdc4300_accessoriesLicencja na oprogramowanie Sony SZC-4002 (sprzedawana oddzielnie) umożliwia nagrywanie obrazu Full HD (1920 x 1080) z szybkością do 479,52/400 klatek na sekundę. W podstawowej konfiguracji kamera pozwala na zapis obrazu w tempie 59,94/50, 119,88/100 oraz 179,82/150 kl./s. Do zapisu obrazu rejestrowanego z dużą szybkością klatek można wykorzystać wieloportowy serwer do produkcji na żywo 4K/HD Sony PWS-4400.  Licencja na oprogramowanie jest oferowana w trzech wersjach: na tydzień, na miesiąc i bezterminowej.

Produkcja i transmisja na żywo imprez sportowych w standardzie HD/4K

Kamera HDC-4300 może pracować w takich samych konfiguracjach jak obecne systemy 4K do produkcji na żywo.

Odbiór sygnałów przesyłanych z kamery łączem światłowodowym SMPTE zapewnia procesor BPU-4000 połączony z jednostką sterującą HDCU-2000 lub 2500. Taka konfiguracja umożliwia doprowadzenie zasilania oraz przesyłanie pełnego zestawu sygnałów interkomu, lampek kontrolnych oraz kanału powrotnego.

Rozwiązania oparte na kamerach HDC-4300 można z łatwością integrować z obecnymi systemami, w których używane są kamery z serii HDC. Możliwe jest również korygowanie sygnałów HD z kamer z serii HDC oraz z nowej kamery w celu zapewnienia spójnej kolorystyki obrazu.

Do kamery można dodawać inne produkty 4K — wieloportowy serwer do produkcji na żywo 4K/HD PWS-4400, wieloformatowy mikser MVS-8000X umożliwiający przetwarzanie sygnału 4K w czasie rzeczywistym czy nowe monitory Sony 4K OLED BVM-X300 lub 4K LCD PMW-X300 — tworząc w ten w sposób kompleksowe rozwiązanie do produkcji na żywo w standardzie 4K.

HDC-4300 — dodatkowe cechy i funkcje:

  • Wycinki HD — z obrazu 4K można w czasie rzeczywistym wykadrować dwa obrazy Full HD lub jeden obraz poddawany przekształceniu z wykorzystaniem zoomu i perspektywy (wymagana jest licencja na oprogramowanie SZC-2001)
  • Zgodność z wieloma funkcjami regulacji obrazu występującymi w innych kamerach z serii HDC
  • Dynamiczna ostrość (funkcja wspomagania ustawiania ostrości w trybie 4K) — aby ułatwić sobie nastawianie ostrości w trybie 4K, można wyświetlić w wizjerze punkt ostrości ze znacznikiem.
  • Funkcja automatycznej kompensacji aberracji obiektywu ALAC2 (Auto Lens Aberration Compensation 2)
  • Funkcje do korygowania reprodukcji kolorów

o   Wybór tabeli gamma

o   Funkcja krzywej gamma użytkownika

o   Funkcja naturalnej szczegółowości kolorystyki skóry

o   Funkcja nasycania kolorów w strefie powyżej zagięcia charakterystyki (knee saturation)

o   Funkcja nasycania kolorów w ciemnych fragmentach (low-key saturation)

Rozpoczęcie dostaw kamery systemowej HDC-4300 do produkcji na żywo 4K/HD jest zaplanowane na lato 2015 r.

¹Stan na kwiecień 2015 r., badanie Sony.

FHDC-4300 na stoisku w Las Vegas  – film na YT

Sony na NAB 2015 – dedykowana strona www

Zapis konferencji prasowej SONY na NAB 2015 w Las Vegas

Podziel się na:
  • PDF
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *